Hundreds of sparkling Malawian eyes gaze at me as I tread down the oriental silver steps of our bus. I wonder if these eyes sparkle because of the scorching sun or the eternal desire to liberate from hunger, pain and thrust. My buddy’s smile stretches from ear to ear as he greets me with a hug. “Good morning friend” he says. I greet him back with open arms, like a friend I have known for decades.
The air smells sweet, something usually not witnessed in the Netherlands. We take our sit under the shade of an ancient oak tree. I ask my buddy about his sleep, his family and his life. His response are all intertwined in positivity and optimism.
As the sun climbs the blue African sky, my buddy and I enter a large classroom. Memory, member of Genet (a female empowerment charity) and Joy give us the first exercise. The exercise requires us to discuss in groups about taboo questions. I am put in a group of ten kids. We have to discuss about the question “What you would do if your best friend had gay sex?”. After 10 minutes, I realize that the door of “openness” for the Malawian kids is locked; they do not want to discuss about it…yet.
Joy and Emiel then ask us to separate into two groups; male and female. At this indication, the room turns into a pin drop silence. When we become restless in anticipation, Joy breaks the silence, “Each of the two groups get ten debatable questions. Your job is to prioritize the questions in order of importance”. As Joy finishes the instruction, the room breaks into whispers of excited voice.
The females outnumber the males in an almost 2:1 ratio. Ergo, naturally speaking, the male group is quite small. We are sitting in a circle under the same oak tree as before. The first question is read by a Malawian student, “Sex for money is bad, do you agree?”. I look around; both the Dutch and Malawian nod their head in unison. I observe that the Malawians are slowly becoming comfortable. In the next couple of questions, the Malawians and Dutch students both see eye to eye on the solution of the possible issues.
We are now on our fifth question and a Dutch student reads it out loud, “A couple have the right to terminate the pregnancy if they wish, do you agree?”. Most Dutch and Malawian students agree. However, I observe that a couple of Malawian students are dissenting. I ask them why do they have that respective view, they reply, “because both the bible and the law says that abortion is illegal.” Regardless of our disagreement, I observe that the Malawian students are becoming more comfortable.
We are now in our final question and a Dutch student says “Should gay marriage be allowed?”. This time, a friendly discussion starts; the Dutch students agree with arguments regarding ‘freedom of expression’ and the Malawians students disagree with arguments regarding ‘the bible and how their culture forbids it’. We did not come to a final agreement but the division in culture is clearly visible to me.
I look up and see the sun preparing to sleep. With time against us, we create a poster with debatable questions that we all agreed to and how to improve the condition in Malawi. For example, in Malawi, sex for money (prostitution) is a very frequent problem. Therefore, the solution to “Sex for money is bad, do you agree?” could be government trying to create scholarships programs for those who seek money.
Forewords
Although the Malawians and Dutch do not agree with each other, we learnt a great deal from each other and respect their views. It is my distant but achievable dream that one day the Malawians and Dutch think together, for like Carl Sading once said, “Nothing happens unless first you dream”.
Geschreven door Shreyas
Girls talk
Vandaag volgen we life skills workshops waarbij we het hebben over onderwerpen die met Sexual and Reproductive Health and Rights (SRHR) te maken hebben.
We zitten met alle meisjes bij elkaar. Iedereen heeft een kaartje gepakt waarop een stelling staat over seksualiteit, gender, reproductive rights of safe sex waarvan zij vinden dat het een belangrijk onderwerp is. Samen met Memory en een van de begeleiders bespreken we telkens 1 kaartje. We beginnen het gesprek met een kaartje over ‘unsafe sex’. Een van de manieren waarop je veilig seks kan hebben is bijvoorbeeld door het gebruiken van een condoom. Een van de Nederlandse leerlingen vraagt: “Is het niet handig als een meisje zelf een pakje condooms bij zich heeft voor het geval de jongen het niet bij zich heeft?” Waarop een van de Malawiaanse leerlingen antwoord hier op met “If a girl has a condom with her, she is labelled a prostitute.”
Wow, dat vind ik best heftig. In Nederland kunnen we, zonder problemen, een condoom kopen, terwijl dat hier heel anders is. Het is voor de meiden echt een probleem om zelf condooms bij zich te hebben.
Een tijdje later komt het onderwerp homoseksualiteit aan bod en een van de Nederlandse leerlingen vraagt: ‘’Zouden jullie het aan iemand vertellen als je gevoelens hebt voor een meisje?’’ De Malawiaanse leerlingen schudden meteen ‘Nee’. Memory bevestigt dit “The last time two Malawian man spoke up about being in a relationship, they were immediately arrested. If you are gay, you could never speak up about it, it dies within you,” Aldus Memory
Een van de redenen is dat in Malawi het huwelijk bedoelt is om kinderen te krijgen, en hoe kan dat dan? Na een korte uitleg over de Nederlandse situatie over bijvoorbeeld draagmoeders, kijken de Malawiaanse leerlingen elkaar aan. Ze kijken verbaasd en dubieus. Deze oefening maakt vandaag veel indruk op mij. Het is een intensieve dag geweest en we hebben heftige onderwerpen besproken. Ik verbaas mij over de grote verschillen tussen de twee landen, dat had ik niet verwacht. Ik zou graag willen dat het voor de Malawiaanse meiden makkelijker wordt en hopelijk hebben we vandaag de eerste stap gezet.
Geschreven door Nadia
Met foto's van Jasmijn
Reacties (9)